Per Kirkeby
Wanås, 1994

Jacob Dahlgren 
Primary Structure,
2011

Wanås

Dan Graham,
Two Different Anamorphic Surfaces, 2000

Martin Puryear
Meditation in a
Beech Wood
, 1996

Nathalie Djurberg & Hans Berg till Wanås Konst 2016

Nathalie Djurberg & Hans Berg (Sverige) använder sagans och mytens språk för att bearbeta och sätta ord på det som inte kan sägas på något annat vis. Konstnärsduon har låtit animationerna vandra ut ur skärmen och forma tredimensionella skulpturer, installationer och scenografier med surrealistiska influenser. Nathalie Djurberg (f. 1978, Lysekil) & Hans Berg (f. 1978, Rättvik) hör till Sveriges mest uppmärksammade konstnärer i sin generation. Utställningsperiod: 15 maj - 6 november, 2016.


Nathalie Djurberg & Hans Berg, In Dreams, 2016 Courtesy the artists. Photo Mattias Givell
Nathalie Djurberg & Hans Berg, Worship, 2016, stop motion animation. Courtesy the artists. Courtesy Gio Marconi Gallery and Lisson Gallery

Nathalie Djurberg Hans Berg, Gates of the Festival, 2016 Courtesy the artists Photo Mattias Givell

Nathalie Djurberg & Hans Berg, In Dreams, 2016 Courtesy the artists. Photo Mattias Givell
Nathalie Djurberg & Hans Berg, Worship, 2016, stop motion animation. Courtesy the artists. Courtesy Gio Marconi Gallery and Lisson Gallery

Nathalie Djurberg Hans Berg, installing In Dreams, 2016. Courtesy the artists Photo Mattias Givell


Djurberg & Berg hör till Sveriges mest uppmärksammade konstnärskap även internationellt. För Wanås Konst gör de sitt första större utomhusprojekt, presenterar en installation i konsthallen, och premiärvisar dessutom ett nytt filmverk. I de nya verken förstärker och förvränger de upplevelsen av naturen med skulptur, ljud och ljus. De senaste åren har de gått från film till skulptur, som i en ständig spiral av förflyttningar, och vandrat från figurativt till abstrakt och tillbaka igen.

På Wanås Konst möter vi de olika sidorna av konstnärskapet. I parken presenterar de sitt första utomhusverk In Dreams, 2016, en skulpturgrupp som tar naturen som utgångspunkt – men förvandlad. I annan skala och färg möter vi likt i drömmen det välbekanta och samtidigt obekanta. Skulpturerna speglas i silverskimrande underlag. De refererar till Alice i Underlandet i det nya verket och Djurberg beskriver skulpturgruppen som en tonårsfest: ”Tonåringens övertygelse med den där fantastiska säkerheten om att man vet precis allt och har full koll på verkligheten har blivit förskjuten, det är som att vakna upp med ena foten i den här världen och andra foten i en ’Alice i Underlandet värld’”. Det är i Underlandet deras skulpturgrupp har sina släktingar – ekollon har kalsonger och förses med underklädesvolanger, en hårt sminkad fågel röker ur ändan och en annan med uppspärrade ögon tycks vara i trans.

I konsthallen presenterar de ett helt nytt filmverk, stop motion-animationen Worship, 2016. Med den återvänder Djurberg & Berg till leranimationer, efter att de senaste åren ha arbetat med mer abstrakta motiv och landskap tecknade i kol och krita som animerad film. I handlingen är sexualiteten ständigt närvarande, offer och förövare byter roller med varandra, och figurerna exploateras och exploaterar. På konsthallens ovanvåning visas också installationen Gates of the Festival, 2014, för första gången i Sverige, ett verk som kombinerar neonskulpturer som synkroniserats med musik och rörlig bild.

Nathalie Djurberg (f. 1978, Lysekil) & Hans Berg (f. 1978, Rättvik) hör till Sveriges mest uppmärksammade konstnärer i sin generation. Djurberg började arbeta med film på Malmö Konsthögskola och hennes animationer av lerfigurer har uppmärksammats i omfattande separatutställningar internationellt. Tillsammans med kompositören Hans Berg utgör hon ett konstnärspar som också låtit animationerna vandra ut ur skärmen och forma tredimensionella skulpturer, installationer och scenografier med surrealistiska influenser. Djurberg & Berg är baserade i Berlin. Sedan Venedigbiennalen 2009 har de undersökt skulptur som uttryck och låtit oss gå in i nya världar med fåglar, jättefrukter och glaserade munkar. I Sverige visades Djurberg & Bergs filmer i en stor utställning på Kristianstad konsthall 2010 och 2012 hade de en omfattande utställning på Röda Sten i Göteborg. Utställningar internationellt omfattar Kunsthalle Wien, Walker Art Center, Minneapolis, Garage Museum of Contemporary Art, Moskva och Fondazione Prada, Milano. De var nyligen aktuella med en separatutställningar på ARoS i Aarhus, ACCA Australian Centre for Contemporary Art, Melbourne och Gió Marconi, Milano, samt grupputställningar som The Great Mother , Fondazione Trussardi, An Introduction , Fondazione Prada, Arts and Foods , Triennale di Milano, samtliga i Milano.


Utställningsperiod: 15 maj – 6 november 2016.