Per Kirkeby
Wanås, 1994

Jacob Dahlgren 
Primary Structure,
2011

Wanås

Dan Graham,
Two Different Anamorphic Surfaces, 2000

Martin Puryear
Meditation in a
Beech Wood
, 1996

Helene Billgren for good and for bad - Grafikens Hus c/o Wanås Konst, 14 juni 2014

För första gången visar Helene Billgren en utställning med grafik. I de nya verken dyker hennes självständiga hjältinnor upp i imaginära landskap och vi bjuds in i en förtrollande och mystisk värld fylld av tighta jeans, kottar och flygande ögonfransar. FOR GOOD AND FOR BAD är ett samarbete med Grafikens Hus och visas på Wanås Konst fram till 2 november. Invigning med konstnären lördag 14 juni kl. 14 i Konsthallen, Wanås Konst.

Helene Billgren, pga William, 2014

Helene Billgren, Flickor i porslin, 2014

Helene Billgren in her studio. Grafikens Hus c/o Wanås Konst. Photo: Weng Cho Jui Ray / Grafikens Hus

På sitt karaktäristiska sätt förenar Helene Billgren vitt skilda måleriska referenser som Goya, Dick Bengtsson och omslagen på Enid Blytons 50-tals böcker Vi fem. I den nya utställningen FOR GOOD AND FOR BAD är tekniken för första gången grafik. I målningarna bygger färglagren och penseldragen landskapen. I grafiken består de dramatiska landskapen, men avskalat och med en ny lätthet. Gestalterna, ofta parvis, är varierande vända mot oss och ifrån oss och ger utrymme för glädje och sorg. Ett porträtt ska definitionsmässigt avbilda en bestämd person, men Billgren använder sig av massmedias reklambilder eller bilder av skådespelare, som hon samlar och utgår från. I hennes bilder blir gestalterna sårbara och nostalgiska men också självklara och självständiga hjältinnor. De äventyrliga landskapen är samtidigt handling och platsen för handling, storslagna, omöjliga och helt imaginära. Som betraktare kan vi glida in bland gestalterna när Helene Billgren utan hierarkier förenar porträtt och landskap, två konsthistoriska genrer.

I Helene Billgrens konstnärskap har kläder, husgeråd och prydnadssaker en självklar plats och växlar mellan att vara objekt och motiv. Hon har även arbetat med hela miljöer för teater och opera men hennes konstnärskap förknippas inte minst med penn- och kolteckningar som under åren befolkats av olika typer av flickor och kvinnor – som hästflickor och sjuksköterskor. Det finns tydliga paralleller med Lena Cronqvist och Marie Louise Ekmans konstnärskap där ett persongalleri är ständigt återkommande motiv.
Helene Billgren föddes 1952 i Norrköping. Hon studerade på Valand Konsthögskola i Göteborg. Helene Billgren har arbetat med offentliga utsmyckningar och ställt ut på museer och gallerier runt om i Sverige, just nu är hon även aktuell med en retrospektiv på Värmlands museum.  Hon är representerad av Galleri Magnus Karlsson.

Utställningen FOR GOOD AND FOR BAD invigs den 14 juni på Wanås Konst och pågår till den 2 november. Utställningen är producerad av Grafikens Hus, ett centrum för grafisk samtidskonst. Under vintern har Helene Billgren, tillsammans med Grafikens Hus tryckare Jenny Olsson och Cecilia Enberg, skapat helt ny grafik som visas för första gången i utställningen FOR GOOD AND FOR BAD. Efter en brand i mars 2014, då konsthallen på Grafikens Hus totalförstördes, drivs en c/o verksamhet med utställningar, workshops och seminarier på olika platser i Sverige. Följ arbetet via www.grafikenshus.se samt via https://www.facebook.com/grafikenshus.

Helene Billgren FOR GOOD AND FOR BAD, 14 juni - 2 november.